Obsah
Krizové řízení
Mgr. Dana Horažďovská, DiS. – Krizové řízení
tel.: 379 415 133, 724 185 874, e-mail: d.horazdovska@muht.cz
referent bezpečnosti státu, bezpečnostní ředitel, tajemník BR ORP Horšovský Týn, tajemník KŠ ORP Horšovský Týn
Krizové řízení – plní úkoly spojené se zajišťováním obrany České republiky, s brannou povinností občanů, s ukrytím, zabezpečováním prostředků individuální ochrany a varování obyvatelstva na území města Horšovský Týn a celém teritoriu obce s rozšířenou působností.
Řeší otázky a koordinuje činnost související s havarijní a krizovou připraveností, zabezpečuje výkon státní správy ve věcech ochrany obyvatelstva v působnosti ORP Horšovský Týn.
V oblasti krizového plánování zabezpečuje zejména nezbytné dodávky předmětů a služeb k uspokojování základních životních potřeb obyvatelstva v rámci obce s rozšířenou působností a kontroluje v okruhu své působnosti přípravu a účinnost hospodářských opatření pro krizové stavy, především v oblasti regulačních opatření.
V případě vzniku krizových stavů je tajemník KŠ součástí krizového štábu ORP Horšovský Týn s cílem vytvářet podmínky pro zabezpečení jeho činnosti, přípravu podkladů pro rozhodnutí při řešení dané krizové situace a vytvářet podmínky pro zabezpečení organizace varování a ochrany obyvatel a napomáhat plnění úkolů stanovených havarijním plánem.
Legislativa:
-
Zákon č. 585/2004 Sb., o branné povinnosti a jejím zajišťování (branný zákon);
-
Zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany ČR;
-
Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon);
-
Zákon č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy a o změně některých souvisejících zákonů;
-
Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti ČR;
-
Zákon č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti.
Krizové orgány ORP Horšovský Týn:
1. Bezpečnostní rada
K zajištění plnění úkolů stanovených zákonem č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon) a v souladu s Nařízením vlády č. 462/2000 Sb. k provedení § 27 odst. 8 a § 28 odst. 5 tohoto zákona starosta města Horšovský Týn zřídil Bezpečnostní radu ORP Horšovský Týn jako poradní orgán pro přípravu na krizové situace a Krizový štáb ORP Horšovský Týn jako svůj pracovní orgán k řešení krizových situací.
Složení Bezpečnostní rady ORP :
předseda bezpečnostní rady | starosta města Horšovský Týn |
členové bezpečnostní rady | místostarosta města Horšovský Týn tajemník městského úřadu Horšovský Týn určený zástupce HZS PK - velitel Požární stanice ve Staňkově určený zástupce Policie ČR KŘP PK ÚO Domažlice vedoucí odboru životního prostředí velitel JSDHO Horšovský Týn |
tajemník bezpečnostní rady | bezpečnostní ředitel městského úřadu Horšovský Týn |
Bezpečnostní rada ORP Horšovský Týn projednává zejména stav připravenosti města Horšovský Týn a obcí na teritoriu rozšířené působnosti na řešení krizových situací, úkoly a opatření stanovené obci krizovým plánem kraje a vnějšími havarijními plány provozovatelů rizikových činností. Dále se zabývá způsobem ochrany obyvatelstva na území města Horšovský Týn a obcí na teritoriu rozšířené působnosti, úrovní akceschopnosti monitorovacích, informačních a spojovacích systémů, návrhy financování krizových opatření včetně náhrad za omezení vlastnického práva, poskytnutí věcných prostředků a vykonávání pracovní povinnosti a pracovní výpomoci.
Bezpečnostní rada ORP Horšovský Týn dále posuzuje možná rizika vzniku krizové situace v městě Horšovský Týn a na teritoriu obcí v rámci rozšířené působnosti a vyhodnocuje připravenost složek Integrovaného záchranného systému.
2. Krizový štáb ORP
Krizový štáb je pracovním orgánem starosty ORP Horšovský Týn k projednání zásadních záležitostí týkajících se řešení krizové situace a k přijetí krizových opatření spojených s nezbytným omezením základních práv a svobod. Krizový štáb je svoláván operativně.
Složení Krizového štábu :
předseda krizového štábu | starosta města Horšovský Týn |
zástupce předsedy krizového štábu | místostarosta města Horšovský Týn |
tajemník krizového štábu | bezpečnostní ředitel městského úřadu Horšovský Týn |
členové krizového štábu | tajemník městského úřadu Horšovský Týn vedoucí odborných skupin |
Krizový štáb dále tvoří stálé pracovní skupiny
vedoucí stálé pracovní skupiny | místostarosta města Horšovský Týn |
krizového a havarijního plánování | bezpečnostní ředitel městského úřadu Horšovský Týn |
sekretariát KŠ | vedoucí sekretariátu KS |
finanční a právní zabezpečení | vedoucí odboru finanční a školství |
zabezpečení dopravy, silničního hospodářství a stavební zabezpečení | vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství |
životního prostředí | vedoucí odboru životního prostředí |
sociálních věcí, zdravotnictví a zabezpečení péče o děti a mládež | vedoucí odboru sociálních věcí a zdravotnictví městského úřadu Horšovský Týn |
ochrany obyvatel | vedoucí odboru vnitřních věcí a památkové péče |
veterinární péče | veterinární inspektor krajské veterinární správy pro PK inspektorát Domažlice |
hygieny | zástupce Krajské hygienické stanice Plzeň ÚP Domažlice |
Stálé pracovní skupiny krizového štábu analyzují vývoj krizové situace nebo mimořádné události a dokumentují postup řešení, předkládají krizovému štábu návrhy na způsoby řešení. Využívají přitom zejména havarijní plán, vnější havarijní plány a krizový plán. Soustřeďují informace o stavu sil a prostředků, vedou celkový přehled jejich nasazení a rozpracovávají návrhy jejich využití. Zajišťují spojení s příslušnými subjekty zapojenými do řešení krizové situace. Zabezpečují informování veřejnosti o přijatých opatřeních a postupu řešení krizové situace nebo mimořádné události, připravují technickou a informační podporu nasazeným silám a prostředkům, vedou evidenci finančních výdajů a nákladů spojených s řešením krizové situace nebo mimořádné události.
Organizují ochranu obyvatel postiženého území, včetně zajištění zásobování a humanitární pomoci a zabezpečují ukládání a využívání pracovní povinnosti, pracovní výpomoci a povinnosti poskytovat věcné prostředky.
Jak budete o mimořádné události informováni?
-
V případě události místního rozsahu – zasahujícími jednotkami.
-
V případě rozsáhlé mimořádné události – bezodkladně varovným signálem poplachových sirén (kolísavý tón po dobu 140 vteřin – signál „Všeobecná výstraha“), prvotní hlasovou informací prostřednictvím elektronických sirén a mobilními prostředky integrovaného záchranného systému. Následně budou regionální a rozhlasové stanice vysílat zprávu o vzniklé situaci a předávat pokyny pro chování obyvatelstva.
Tísňové linky:
-
150 Hasičský záchranný sbor
-
155 Územní středisko záchranné služby
-
158 Policie ČR
-
112 Jednotné evropské číslo tísňového volání
Dnem 1. ledna 2005 nabyl účinnosti zákon č. 585/2004 Sb., o branné povinnosti a jejím zajišťování (branný zákon), kterým se zrušuje zákon č. 218/1999 Sb., o rozsahu branné povinnosti a o vojenských správních úřadech (branný zákon), zákon č. 286/2002 Sb., kterým se mění zákon č. 218/1999 Sb., o rozsahu branné povinnosti a o vojenských správních úřadech (branný zákon), ve znění zákona č. 238/2000 Sb., a zákona č. 128/2002 Sb., a dále zákon č. 520/2002 Sb., kterým se mění zákon č. 218/1999 Sb., o rozsahu branné povinnosti a o vojenských správních úřadech (branný zákon), ve znění pozdějších předpisů.
Některá ustanovení nového branného zákona:
Obsah branné povinnosti
Branná povinnost je povinnost státního občana České republiky (dále jen „občan“) plnit úkoly ozbrojených sil České republiky (dále jen „ozbrojené síly“); zahrnuje povinnost občana podrobit se odvodnímu řízení, vykonávat vojenskou činnou službu a plnit další povinnosti stanovené tímto zákonem.
Doba trvání branné povinnosti
Branná povinnost vzniká občanovi dnem následujícím po dni, v němž dosáhne věku 18 let, a zaniká dnem dosažení věku 60 let. Občan brannou povinnost plní za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu, pokud tento zákon nestanoví jinak.
Odmítnutí mimořádné služby z důvodu svědomí nebo náboženského vyznání
Voják v záloze může odmítnout vykonávat mimořádnou službu z důvodu svědomí nebo náboženského vyznání:
-
do 15 dnů ode dne předání rozhodnutí o schopnosti občana vykonávat vojenskou činnou službu vydaného při odvodním řízení
-
do 15 dnů ode dne účinnosti vyhlášení stavu ohrožení státu nebo válečného stavu
Vojenské správní úřady
Zřizují se krajská vojenská velitelství jako vojenské správní úřady
Zproštění výkonu mimořádné služby
Vojáka v záloze, u něhož je v důležitém zájmu bezpečnosti České republiky třeba, aby mohl dále vykonávat své civilní zaměstnání, lze zprostit výkonu mimořádné služby.
Cestování do zahraničí
Občan, který má brannou povinnost, a voják musí mít po dobu stavu ohrožení státu nebo válečného stavu k cestování do zahraničí souhlas.
Přestupky proti branné povinnosti
Přestupku se dopustí ten, kdo:
-
ve stanovené lhůtě nevrátí vyplněný dotazník
-
v řízení podle tohoto zákona úmyslně uvede nesprávný údaj nebo neúplný údaj nebo požadovaný údaj zatají anebo nesplní ohlašovací povinnost
-
se bez náležité omluvy nedostaví k přezkumnému řízení
-
úmyslně zničí nebo poškodí anebo zneužije vojenskou knížku nebo povolávací rozkaz
Pokuty za spáchaný přestupek:
-
Za přestupek podle bodu 2. a 4., spáchaný mimo stav ohrožení státu nebo mimo válečný stav, lze uložit pokutu do 15.000 Kč
-
Za přestupek podle bodu 1. až 4., spáchaný za stavu ohrožení státu nebo válečného stavu, lze uložit pokutu do 30.000 Kč.
CIVILNÍ SLUŽBA
Civilní služba byla zrušena zákonem č. 587/2004 Sb., o zrušení civilní služby a o změně a zrušení některých souvisejících zákonů, dnem 1. ledna 2005.
Dne 24. ledna 2005 byly předány do správního archivu Ministerstva práce a sociálních věcí všechny osobní spisy občanů, kteří byli povinni výkonem civilní služby. Převzetím osobních spisů do správního archivu Ministerstva práce a sociálních věcí přechází vyhledávací povinnost a poskytování údajů vedených ve spisech tomu, kdo prokáže právní zájem na toto ministerstvo.